Wat is Lasertherapie?

Lasertherapie is een behandelmethode die letsels op celniveau herstelt. Deze techniek wordt gebruikt om ontstekingen te remmen, pijn te verminderen en wondgenezing te stimuleren. De letters LASER staan voor: Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. Dit betekent dat er in een laserapparaat lichtstralen worden opgewekt en versterkt. Hierdoor krijgen deze lichtstralen zeer veel energie.

Hoe werkt Lasertherapie?

Bij elk probleem, acuut of chronisch, is er een gebrek aan energie in de cellen. Laserlicht stimuleert dat deel van de cel dat er voor zorgt dat er terug energie in deze cellen komt. Hierdoor herstelt het weefsel sneller na blessures of verwondingen. Het zelf herstellend vermogen van de cel wordt gestimuleerd. Dit proces heet fotobiostimulatie.

De effecten van Lasertherapie:

• versnellen van de wondgenezing
  • vermindering van pijn
  • vermindering van ontsteking
  • toename van de bloedcirculatie
  • stimuleert het lymfesysteem en de aanmaak van endorfines
  • verminderen van zwelling
  • verhoogt de vorming van collageenweefsel
  • minder vorming van littekenweefsel
  • toename van de zenuwfunctie
  • stimuleert het immuunsysteem.

Wanneer kan Lasertherapie ingezet worden?

Lasertherapie is vaak een onderdeel van een behandelingsprotocol of wordt ingezet als aanvullende behandeling.

Lasertherapie wordt vooral ingezet bij het behandelen van onderstaande aandoeningen.

Indicaties

• wondbehandeling: wonden na een operatie, bijtwonde, traumawonden, brandwonden
  • huidaandoeningen: eczema, hotspot, oorontsteking, bloedoor, lik granuloom, andere huidaandoeningen
  • littekenweefsel
  • aandoeningen van het bewegingsapparaat: oedeem/ zwelling na een operatie, acute pijn, chronische pijn, artrose, fractuurgenezing, ontsteking van het bot, zenuwschade, peesproblemen, tendinitis

Pijnvrije Behandeling

In de praktijk wordt er gebruik gemaakt van de PowerLaser. Dit is een draagbaar en draadloos toestel. De behandeling is volledig pijnvrij en duurt niet lang. Het dier went zeer snel aan de behandeling en ontspant zich dan ook tijdens de laserbehandeling.

Er is meestal meer dan één laserbehandeling nodig maar dit neemt niet weg dat er al verbetering kan zijn direct na de eerste behandeling. Een optimaal behandelplan bestaat doorgaans uit 2-3 behandelingen per week en in totaal 6-10 behandelingen, dit afhankelijk van het probleem.

Lasertherapie voor paarden

Ook paarden kunnen behandeld worden met lasertherapie. Hier volgen een aantal indicaties waarvoor lasertherapie ingezet kan worden.

Indicaties

Pees- en ligamentletsels

Paarden hebben, zowel aan de voor- en achterbenen, buig- en strekpezen. Peesblessures komen vrij vaak voor bij paarden en kunnen bijvoorbeeld optreden als het paard gewond raakt of ziek wordt.

Bij paarden komen de meeste peesblessures voor in de buigpezen.

Wondgenezing

Lasertherapie is ook geschikt voor het behandelen van wonden. Het versnelt de coagulatie en helpt bijgevolg voor een snellere wondgenezing. Hierdoor vermindert ook de kans op littekenvorming. Over het algemeen geldt dat hoe eerder een wond wordt gesloten, hoe kleiner het risico op een infectie wordt.

Rugpijn

Pijn in de regio van de rug door bijvoorbeeld spierspanningen, een zadel dat niet goed past of artrose, resulteert voornamelijk in stijfheid en blokkades in de rug. Wel dient er rekening gehouden te worden met het feit dat vergelijkbare symptomen zoals spierstijfheid en pijn ook gezien kunnen worden als secundaire symptomen van een kreupelheid in één of meerdere ledematen. In deze gevallen is het belangrijk om eerst het primaire probleem aan te pakken alvorens de rug te behandelen. Een grondig onderzoek is daarom steeds aanbevolen.

Als een paard last heeft van zijn rug, zal zijn prestatievermogen hier onder lijden. Paarden met rugpijn kunnen vaak baat hebben met Lasertherapie.