Aanvullende behandelingen

SPORTMASSAGE BIJ PAARDEN

Sportmassage is niet alleen een goede manier om pijn te verlichten en stijve en vastzittende spieren los te maken, maar ook om eventuele blessures in de toekomst te voorkomen. Deze massage zorgt voor ontspanning en is duidelijk zeer aangenaam voor paarden.

Mijn osteopatische visie zal steeds primeren. Indien ik een paard voor de eerste maal zie, zal ik dan ook adviseren om deze eerst osteopatisch te behandelen. Indien nodig, neem ik bepaalde massagetechnieken mee in mijn behandeling. Dit doe ik wanneer spieren zeer gespannen aanvoelen en ik hier een snellere ontspanning wil verkrijgen.

Als nabehandeling of preventief, kan er gekozen worden voor een sportmassage. Deze zal ongeveer een uur duren.

De effecten van sportmassage:

• verbetert de bloedcirculatie waardoor het paard sneller herstelt van ziektes, ongevallen en blessures
  • vermindert ontstekingen en zwellingen in de gewrichten en geeft verlichting bij artrose
  • zorgt voor meer spieropbouw, toename van bewegingsvrijheid en vermindert spierkrampen
  • zorgt voor afvoer van afvalstoffen
  • stimuleert de circulatie van het lymfestelsel
  • rekt en strekt bindweefsel en voorkomt zo het vormen van verklevingen na bijvoorbeeld een operatie of ongeval
  • helpt om het hele lichaam en de geest van het paard in een betere conditie te houden
  • zorgt voor ontspanning en vermindert stress.

MASSAGE BIJ HONDEN

Ook honden hebben baat bij een massage. Massage is toepasbaar op verschillende manieren. Het maakt onder andere deel uit van een dierfysiotherapeutische behandeling. Verder kan een massage een pup leren dat het leuk is om aangeraakt te worden. Hij leert hierdoor ontspannen en wordt zich bewust van zijn lichaam. Oudere honden hebben vaak last van artrose. Als een hond pijn heeft, kan dit spanning veroorzaken in zijn lichaam. Voor hen kan massage voor pijnverlichting en ontspanning zorgen.

De effecten van massage:

• doorbreekt de vicieuze cirkel van pijn en spierspanning
  • verbetert de bloedcirculatie waardoor de hond sneller herstelt van ziektes, ongevallen en blessures
  • zorgt voor afvoer van afvalstoffen
  • stimuleert de circulatie van het lymfestelsel
  • helpt om het hele lichaam en de geest van de hond in een betere conditie te houden
  • zorgt voor ontspanning en vermindert stress.

MEDICAL TAPING

Taping is een behandelingsmethode waarbij er gebruik gemaakt wordt van een elastische, katoenen tape die op een propere en droge vacht aangebracht wordt. Door het gebruik van tape, creëer je een liftend effect van de tape op de huid. Fasciale structuren worden geprikkeld en het zelfregulerend vermogen van het lichaam wordt gestimuleerd met als resultaat een sneller herstel van diverse klachten en blessures. Op deze manier kan je een spier stimuleren of juist laten ontspannen.

Via taping worden zwakke plekken in het lichaam ondersteund. De tape zorgt ook voor bewustwording van het lichaam. Je kunt het paard of de hond door middel van tape bewust maken en het helpen “herinneren” aan een beweging of houding.

De tape beweegt met de huid mee en vormt geen belemmering voor de beweging. Het tapen van o.a. paarden en honden is de laatste jaren sterk toegenomen. Ik gebruik tape daar waar nodig maar dit altijd als aanvulling op mijn osteopatische of fysiotherapeutische behandeling.

Waarbij kan taping helpen:

• pijnbestrijding
  • het activeren van de bloed en lymfecirculatie bij zwellingen en bloeduitstortingen
  • beïnvloeden van fasciale structuren
  • behandeling van littekens
  • behandeling van stalbenen
  • peesblessures en ontstekingen
  • (na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat
  • verbetering van de spierfunctie
  • ondersteuning van de gewrichtsfunctie.

ACUPRESSUUR BIJ HONDEN EN PAARDEN

Acupressuur is een behandelingsmethode die afkomstig is uit de TCM (Traditional Chinese Medicin). Lichaam en geest worden hier als één eenheid gezien, dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Yin en Yang spelen hier een belangrijke rol. Ze zijn elkaars tegengestelde, maar tegelijkertijd kunnen ze niet zonder elkaar. Samen vormen ze de perfecte eenheid uitgedrukt in een cirkel. Tussen Yin en Yang is er een bepaald evenwicht. Wanneer dit evenwicht in balans is, is een lichaam gezond. Wanneer dit evenwicht verstoord raakt, kunnen er ziektes ontstaan. Door middel van acupressuur kan het evenwicht weer hersteld worden. Vanuit de interactie tussen Yin en Yang ontstaat Qi.

Qi kan gezien worden als de energie of levenskracht die door de meridianen en organen stroomt. Het meridiaan systeem kan beschouwd worden als een onzichtbaar netwerk dat het hele lichaam verbindt. Een verstoorde doorstroming van deze energie zal zich uiteindelijk manifesteren in gezondheidsklachten en ziektes. Qi kan beïnvloed worden door de acupressuurpunten te stimuleren die langs de meridianen liggen. Dit heeft invloed op de emoties, spanningen en zorgt voor verlichting van pijn. Bij acupressuur wordt voornamelijk enkel druk uitgeoefend met de handen en vingers.

Door de brede werking van acupressuur zie ik dit als een mooie aanvulling op een osteopatische behandeling. Beide behandelmethoden benaderen het lichaam als één geheel.

Acupressuur helpt o.a. bij:

• artrose en artritis
  • spijsverteringsproblemen
  • stofwisselingsproblemen
  • problemen aan het bewegingsapparaat
  • verminderde weerstand
  • hormonale disbalans
  • angst, stress
  • huidklachten
  • allergieën

DRY NEEDLING BIJ PAARDEN

Dry Needling is een behandelingsmethode waarbij myofasciale triggerpoints of spierknopen met een acupunctuurnaald worden aangeprikt. Dit is een dunne, steriele naald die éénmalig gebruikt wordt. "Dry" wil zeggen dat er niets geïnjecteerd wordt maar enkel geprikt in het triggerpoint. Triggerpoints liggen vaak aan de oorzaak van klachten zoals bewegingsbeperkingen, stijfheid, pijnklachten of krachtverlies.

Het aanprikken van een triggerpunt is bijna pijnloos. Er ontstaat een korte aanspanning van het spierweefsel. Dit is een reflexmatige reactie en noemen we een local twitch response. Dit kan worden ervaren als een kleine verkramping of stroomschokje. Hierna volgt ontspanning van de spier.

De reacties hierop zijn verschillend. Het ene dier zal hiervan schrikken terwijl het andere vrijwel niet zal reageren. Vaak voelen de behandelde spieren na de behandeling vermoeid en zwaar aan, maar dit verdwijnt na een paar dagen.

Hierbij benadruk ik dat Dry Needling een aanvullende behandelmethode is en altijd als een onderdeel van een totaalbehandeling beschouwd wordt.